Volvo wprowadza nowy silnik GTDi

Przy okazji wprowadzenia na rynek nowych modeli Volvo S60 i Volvo V60, gama silników Volvo została rozszerzona o wersje T3 i T4. Nowe jednostki to czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1.6 litra, które zostały wyposażone w najnowszą technologią wtrysku bezpośredniego benzyny z turbodoładowaniem - GTDi. Silniki będą oferować kierowcom niskie zużycie paliwa bez konieczności rezygnowania z osiągów czy przyjemności prowadzenia samochodu.

Silniki GTDi T3 o mocy 150 KM oraz T4 o mocy 180 KM będą dostępne w nowych modelach Volvo S60 i V60. Silnik 180KM uzyskuje maksymalny moment obrotowy w wysokości 240 Nm od zaledwie 1600 obrotów aż do 5000 obrotów na minutę. Dostępna na zamówienia funkcja overboost pozwala osiągnąć aż 270 Nm momentu obrotowego. Z kolei wersja T3 oferuje 150 KM i 240 Nm momentu obrotowego.

Małe silniki aluminiowe o niskiej masie i wysokiej wydajności energetycznej

Nowe silniki GTDi mają bardzo zwartą budowę i są wykonane całkowicie z odlewanego aluminium. Pozwoliło to uzyskać niską masę i dobre zdolności rozpraszania ciepła. Ponadto kolektor dolotowy został wykonany z tworzywa sztucznego co korzystnie wpływa na minimalizację masy silnika. Takie rozwiązanie zapewnia również wysoką wydajność energetyczną.

Wtrysk bezpośredni z rozpylającymi wtryskiwaczami wielootworowymi

W przypadku silników GTDi konstruktorzy Volvo zdecydowali się na umieszczenie każdego wtryskiwacza centralnie nad tłokiem, tuż obok świecy zapłonowej. Każdy z wtryskiwaczy ma sześć otworów, co jest rozwiązaniem nietypowym w przypadku wtryskiwaczy umieszczonych centralnie. Rozwiązanie to pozwala uzyskać szczególnie jednolite rozprowadzenie paliwa.

Centralnie umieszczony wtryskiwacz wielootworowy pozwala na ekstremalnie precyzyjne dozowanie paliwa. Przy zimnym silniku, paliwo jest wtryskiwane do środka komory spalania tuż przed zapłonem. Wysokie ciśnienie wtrysku paliwa w wysokości 100 barów przekłada się na idealny czas przygotowania oraz oznacza mniejszą ilość paliwa na ściankach komory spalania. Pozwala to ograniczyć poziom emisji spalin i znacząco redukuje ilość zużytego paliwa. Przy zimnym silniku ta technologia wtrysku pozwala także na szybkie rozgrzanie katalizatora, co z kolei przyspiesza proces oczyszczania spalin.

Wtrysk bezpośredni pozwala uzyskać także wysoki współczynnik napełnienia cylindra w komorze spalania. Poza wydajnym spalaniem i niskim poziomem emisji rozwiązanie to umożliwia wcześniejsze uruchomienie turbodoładowania oraz szybką reakcję nawet przy niskich obrotach silnika. To z kolei przekłada się na lepsze przyspieszenie i dobre warunki jezdne  samochodu od niskich prędkości obrotowych silnika.

To najnowsza technologia wtrysku na rynku. Tym bardziej cieszy nas, że Volvo odegrało główną rolę w jej opracowaniu – powiedział wiceprezes ds. rozwoju nowych produktów w Volvo Cars, Magnus Jonsson.

Turbo i podwójny układ zmiennych faz rozrządu VVT (ang. Variable Valve Timing)

Wtrysk bezpośredni w połączeniu z turbodoładowaniem i układem zmiennych faz rozrządu umożliwia uzyskanie podobnych osiągów, jak w przypadku większych silników przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa i wpływu na środowisko naturalne do znacząco niskiego poziomu.

Szacujemy ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi o większej pojemności skokowej i podobnych osiągach o około 20 % – dodał Magnus Jonsson.

Silniki GTDi wykorzystują układ zmiennych fazy  rozrządu dla obu wałków rozrządu. Zarówno czas otwarcia otworu dolotowego oraz zaworów wydechu można zmieniać w celu optymalizacji efektu przekrycia i zapewnienia właściwego napełnienia cylindra w komorze spalania niezależnie od obrotów silnika. Dzięki temu proces spalania jest maksymalnie wydajny w całym zakresie obrotów i pozwala uzyskać wysokie przyspieszenie przy każdej prędkości.

Nowe silniki z manualną skrzynią biegów lub automatyczną Powershift

Silniki GTDi T4 będzie oferowany w zestawieniu z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów Powershift lub sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Z kolei silnik GTDi T3 będzie dostępny tylko z manualną skrzynią biegów.

Oba warianty zostały wyposażone w przycisk funkcji DRIVe, uruchamiający i wyłączający technologię oszczędzania paliwa:

· Wersje automatyczne zostały wyposażone w technologię zwalniającą bieg w momencie, gdy kierowca zwalnia pedał gazu w trakcie toczenia się pojazdu. Obniża to tarcie i poprawia zużycie paliwa.

· Wersja z manualną skrzynią biegów została wyposażona w funkcję Start/Stop, która wyłącza silnik w momencie postoju, podczas zwolnienia pedału sprzęgła przez kierowcę i wrzucenia biegu jałowego. Po ponownym naciśnięciu sprzęgła silnik zostaje ponownie uruchomiony. 

Nowa dwusprzęgłowa, sześciobiegowa skrzynia biegów łączy wydajność i dynamikę jazdy manualnej skrzyni biegów z wygodą automatycznej zmiany biegów. Aktywacja sprzęgła jest koordynowana, tak by podczas zmiany biegów nie dochodziło do utraty momentu obrotowego. Dzięki temu uzyskano wygodę i płynny ruch konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów z osiągami ręcznej zmiany biegów.

Silniki na rynku już w IV kwartale 2010 r.

Silniki GTDi - T3/150KM i T4/180KM zostaną wprowadzone na rynek jesienią 2010 r. razem z nowymi modelami Volvo S60 i Volvo V60. Silniki te będą później dostępne, także w wersji napędzanej biopaliwem E85 (bioetanolem).

Specyfikacja silnika 1.6 GTDi T3:

Rodzaj silnika

4-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem

Pojemność skokowa cylindra

1595 cm3

Średnica cylindra

79,0 mm

Suw

81,4 mm

Stopień sprężania

10.0:1

Liczba zaworów na cylinder

4

Wały rozrządu

DOHC

Maksymalna moc

110 kW (150 KM)

Maksymalny moment obrotowy

240 Nm

Poziom emisji

Euro 5

Specyfikacja silnika 1.6 GTDi T4:

Rodzaj silnika

4-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem

Pojemność skokowa cylindra

1595 cm3

Średnica cylindra

79,0 mm

Suw

81,4 mm

Stopień sprężania

10.0:1

Liczba zaworów na cylinder

4

Wały rozrządu

DOHC

Maksymalna moc

132 kW (180 KM) / 5500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

240 Nm / 1600-5000 obr./min., 270 Nm chwilowa wartość przy użyciu funkcji overboost

Poziom emisji

Euro 5